A Gillette legújabb, enyhén kioktató hangvételű hirdetésében meg szeretné változtatni a világot, és elsősorban minket férfiakat, hogy ugyan már, viselkedjünk tisztességesebben. Egyelőre nem tűnik túl ésszerű marketinghúzásnak: az Internet jóemberei nincsenek túlzottan elragadtatva. A Gillette hivatalos YouTube csatornáján kedd reggelig 231 ezren fejezték ki nemtetszésüket a videóval kapcsolatban, míg huszonnyolcezren kedvelték, tehát több mint nyolcszor annyian fejezték ki ellenszenvüket, mint ahányan szimpatizálnak a videóval.
„Hogy lehet ennyire eltévelyedve a marketing osztályuk?” - kérdezi az egyik legtöbb lájkot kapott hozzászólás. „Épp most dobtam ki a Gillette borotvám ezt látva” olvasható egy másik kommentelőtől. „Ismét egy új nap, egy újabb megavállalat helyezi a vezetőség személyes hiúságból eredő erényfitogtatási kényszerét a részvényesek érdekei elé”, írja egy harmadik.
A videó annyira klisészerű, hogy akár egy elsőéves women’s studies (női tanulmányok) hallgató is rendezhette volna, vagy akár egy újságíró a Buzzfeedtől, vagy a The Independenttől. Az alapkoncepció az, hogy sajnos olyan világban élünk, ahol megvetendő, férfiakra jellemző viselkedésformák felett szemet huny a társadalom: iskolai piszkálódás, internetes zaklatás, női testek tárgyiasítása a tévében, vicceken nevető gaz férfiemberek, vezető beosztásban lévő férfi lesajnálóan beszél a női beosztottjáról, ezek láthatók a videó első felében. „Túl régóta fogadjuk el a kifogást, hogy a fiúk már csak ilyenek.” De nincs minden veszve: a Gillette-től kap egy fejsimit az emberi nem, a következő képkockákban felbukkantak a változás jelei: a #metoo kampány rávilágított a nők aggályos helyzetére és egyre több férfi vonja felelősségre férfi társát, és akadályozza meg, hogy fiúk bántsák a kiközösített kissrácot. „Néhányan már elkezdtek helyesen cselekedni, akár kicsiben, akár nagyban, de néhány ember nem elég a változáshoz. Mert a fiúk, akik minket figyelnek, ők lesznek a holnap férfiai” - hallható a vágóképek alatt, majd zárásul szemrehányó tekintetű kisfiúk néznek velünk farkasszemet.
Galád férfiak nevetnek, feltehetően valami szexista viccen.
Az egész reklám tulajdonképpen egy nagy szalmabáb, tekintve, hogy az iskolai piszkálódás nem korlátozódik a fiúkra és egyáltalán nem hagyja jóvá a társadalom, izmos férfi testek és telt női idomok egyaránt felbukkannak a tévében, mivel mindenki szereti a szépséget, a szexuális zaklatás pedig egyértelmű áthágása az emberi együttélés szabályainak.
Egyes források Nelson Peltzert okolják a Gillette új irányvonaláért. A milliárdos üzletember tavaly került a Gillette termékeket jegyző Procter & Gamble vezetőségébe, és hírhedten lelkes társadalmi aktivista. Egy biztos, az ilyen társadalomformálással egybekötött hirdetési kísérletek ritkán sülnek el jól: nem hiába él a köztudatban a mondás, ami szerint a haladáspárti ejnye-bejnyézős erényfitogtatás elüldözi a vásárlókat: „Get woke, go broke”.